Tuesday, December 4, 2018

Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: Ο «βασιλιάς» της σημερινής καθημερινότητας.




Μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ή αλλιώς, "Social Media". Δεν υπάρχει αμφιβολία πως βρίσκονται σε μια εποχή έξαρσης, και ραγδαίας ανάπτυξης. Πόσο "βαθιά" έχουν ριζώσει όμως στην καθημερινή μας ζωή; Πόσο χρόνο "κλέβουν" από την καθημερινότητα μας,και πως την επηρεάζουν; Μια έρευνα που έλαβε μέρος στο Ηράκλειο Κρήτης, έχει ως στόχο να παρουσιάσει τόσο το χρόνο και την αιτία για την οποία τα άτομα ασχολούνται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όσο και τις διαφορές στη χρήση τους βάσει ηλικίας.

Τα αποτελέσματα, όπως είναι λογικό, διαφέρουν ανά ηλικιακή ομάδα. Τι απάντησε το κοινό όμως στην ερώτηση για το ποιό μέσο κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούν περισσότερο; Στις δύο από τις τρεις ηλικιακές ομάδες, πρωτοπόρος αναδείχθηκε το Instagram, καθώς 9 στους 10 εφήβους το χρησιμοποιούν περισσότερο στην καθημερινότητα τους,παραγκωνίζοντας το Facebook, ενώ στα άτομα ηλικίας από 20 έως 35, το νούμερο φτάνει τα 7 στα 10,με τους υπόλοιπους 3 να προτιμούν Facebook και Viber. Στα άτομα ηλικίας 35 και άνω,Viber και Facebook βρίσκονται ισόβαθμα στη σχετική κατάταξη,με 4 στους 10 ερωτηθέντες να προτιμούν το κάθε ένα,και μόλις 2 στους 10 να επιλέγει το Instagram!

Το αξιοσημείωτο όμως βρίσκεται στον χρόνο που σπαταλούν τα άτομα αυτά καθημερινά για όλα τα Social Media με τα οποία ασχολούνται. Ο μέσος όρος στους εφήβους αγγίζει τις 7 ώρες τη μέρα, δηλαδή περίπου το 1/3 ενός 24ωρου! Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως υπήρξε άτομο το οποίο δήλωσε πως βρίσκεται 10 ώρες καθημερινά συνδεδεμένο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στατιστικό... τρομακτικό ακόμη και για τα σημερινά δεδομένα!

Στις ηλικίες 20-35,ο αριθμός φαίνεται πιο "ανθρώπινος", αγγίζοντας τις 4 ώρες τη μέρα. Η κατηγορία 35+ κατέχει όπως είναι φυσικό τον χαμηλότερο αριθμό στη σχετική κατηγορία, φτάνοντας μόλις στην μια ώρα καθημερινά, κυρίως λόγω της ελάχιστης ή μηδενικής εξοικείωσης των χρηστών με τις νέες τεχνολογίες αρχικά,και κατ'εξακολούθηση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Εντυπωσιακό είναι επίσης το πόσα Social Media χρησιμοποιεί η κάθε ομάδα, και ποιά. Στην κατηγορία των εφήβων, όλοι οι ερωτηθέντες χρησιμοποιούν το Instagram, οι 7 από τους 10 το Facebook,και κατ'επέκταση το Facebook Messenger, ο ίδιος αριθμός αντιστοιχεί και στο Snapchat, αλλά και στο YouTube. WhatsApp και Viber ισοβαθμούν στον πυθμένα της σχετικής κατάταξης με μόλις 1 στα 10 άτομα. Στα άτομα από 20 έως 35, όλοι χρησιμοποιούν και το Instagram,και το Facebook (μαζί με το Facebook Messenger), αλλά και το YouTube. Μόλις οι μισοί χρησιμοποιούν το Snapchat, ενώ 2 στους 10 χρησιμοποιούν και το Twitter.
Στα άτομα ηλικίας άνω των 35,δεν υπάρχει τέτοια ποικιλία. Όλοι χρησιμοποιούν το Viber, 8 στους 10 το Facebook και το Facebook Messenger, ενώ μόνο 2 στους 10 το Instagram.

Αναμφίβολα το πιο "περίεργο" στιγμιότυπο της έρευνας ήταν πως όταν οι χρήστες του Instagram ρωτήθηκαν για ποιό λόγο το χρησιμοποιούν,δεν μπορούσαν να δώσουν κάποια λογική εξήγηση! Σχεδόν όλοι κατέληξαν να δηλώσουν πως το χρησιμοποιούν "γιατί το έχουν όλοι"! Η ίδια ερώτηση για το Facebook, συνοδεύτηκε από μια γκάμα πειστικών απαντήσεων, όπως τη γρήγορη επικοινωνία,τη δυνατότητα δημοσίευσης κειμένου και τα παιχνίδια που μπορεί κανείς να βρει τόσο στο Facebook όσο και στο Facebook Messenger για να ψυχαγωγηθεί. Η ψυχαγωγία είναι και ο λόγος χρήσης του YouTube, όπως φάνηκε στις απαντήσεις των χρηστών, ενώ και για το Viber,και για το WhatsApp, αιτία χρήσης στάθηκε η δυνατότητα δωρεάν κλήσεων. Στο Snapchat από την άλλη, όλοι οι χρήστες, ανεξαρτήτως ηλικιακής ομάδας, εξήγησαν πως το χρησιμοποιούν για τις επιλογές που δίνει στις φωτογραφίες. Τέλος, όσοι έχουν Twitter, δήλωσαν πως το χρησιμοποιούν για λόγους ενημέρωσης.

Το μόνο σίγουρο είναι πως τα Social Media έχουν καταλάβει μεγάλο μέρος της ζωής μας,και εν συνεχεία της καθημερινότητας μας. Είναι και αυτά μια τάση,μια "μόδα" που με τον καιρό θα ξεθωριάσει και θα εξαφανιστεί,ή μήπως ήρθε η εποχή της διαδικτυακής επίδειξης και εξάρτησης;

Κανταρτζόγλου Δημήτρης (Φοιτητής Δημοσιογραφίας ΙΕΚ ΑΚΜΗ Ηρακλείου)